Традиційно в ході міжнародного автомобільного перевезення митні органи при перетині вантажами території одного або більше держав застосовують в кожному з них національні системи контролю і процедури. Вони різняться в залежності від держави, проте часто припускають огляд вантажу на кожній національній кордоні і застосування національних гарантійних вимог (гарантія, митні заставні, депозити) з метою покрити можливу суму мит і зборів в період транзиту вантажів по кожній з територій. Подібні заходи, що застосовуються в кожній наступній країні транзиту, ведуть до значних витрат, затримок і простоїв при перевезенні. У зв’язку з цим і була розроблена система МДП, що має на меті скоротити труднощі, з якими стикається перевізник, і в той же час надати в розпорядження митних органів міжнародну систему контролю, здатну замінити традиційні національні процедури, забезпечивши при цьому належним чином кожній державі, по території якого здійснюється перевезення вантажів, отримання доходів.
Джерелом системи МДП є угода, укладена в 1949 році невеликим числом країн Європи під егідою Європейської економічної комісії. Позитивні результати застосування цієї обмеженої системи привели до висновку Конвенції МДП 1959 року. Дана Конвенція була переглянута в 1975 році з урахуванням практичного досвіду функціонування цієї системи, а також технічних досягнень і мінливих вимог. В результаті цього 20 березня 1978 року набула чинності Конвенція МДП 1975 року. Після вступу в силу вона замінила собою у відносинах між Договірними сторонами Конвенції МДП 1959, дія якої було припинено. Проте колишня Конвенція все ще залишається в силі, оскільки одна з 38 Договірних Сторін до сих пір не приєдналася до нової Конвенції. В даний час Конвенція МДП 1975 року налічує 43 Договірних Сторін, включаючи Європейське економічне співтовариство. Для того, щоб забезпечити мінімальні простої вантажів в період перевезення і разом з тим надати максимальні гарантії для митних органів у всіх країнах транзиту, в системі МДП містяться чотири наступних основних вимоги:
У відповідно до Конвенції МДП перевезення вантажів повинна здійснюватися в контейнерах або у вантажних відділеннях транспортних засобів, конструкція яких перешкоджає доступу до вмісту при наявності митних печаток і пломб, і будь-яка спроба дістатися до цього вмісту буде т відразу видно. У Конвенції встановлені стандарти на конструкцію і процедури допущення до перевезення транспортних засобів і контейнерів, внаслідок чого перевезення вантажів може здійснюватися із застосуванням МДП тільки в транспортних засобах або контейнерах, допущених відповідно до згаданих вище вимог або з вимогами митної Конвенції, що стосується контейнерів, 1972 року народження .
До перевезень великовагових і громіздких вантажів, які не можуть здійснюватися звичайними транспортними засобами, застосовуються спеціальні положенія.От Договірних Сторін потрібно визнати на своїх територіях гаранти, які повинні належати до міжнародної системи гарантій і приймати на себе зобов’язання нести будь-яку відповідальність за цією системою гарантій щодо мит, що підлягають сплаті іншими об’єднаннями цієї системи щодо вимог, що виникають на її території.Такі системи гарантій видають книжки МДП для використання входять в них гарантійними об’єднаннями, і пред’явлення такої книжки МДП в зв’язку з транзитною операцією підтверджує наявність гарантії. Отже, така система може розглядатися як послідовність національних транзитних операцій, заснована проте швидше на міжнародних, а не національних заходи, тобто перевезення по міжнародній гарантії з використанням міжнародного транзитного документа, засвідченого митними органами країни відправлення, і в умовах збереження вантажу, що підлягає контролю митними органами за допомогою печаток і пломб, накладених в стані відправлення.
Єдина міжнародна система гарантій, що діє в рамках системи МДП, функціонує під управлінням Міжнародного союзу автомобільного транспорту (МСАТ) в Женеві, Швейцарія. Спочатку система МДП була призначена тільки для міжнародних автомобільних перевезень вантажів. Однак обмеження сфери дій даної системи тільки автомобільним транспортом поступово пом’якшується з урахуванням потреб зовнішньої торгівлі. Зараз Конвенція МДП 1975 року вимагає, щоб щонайменше частина перевезення здійснювалася автомобільним транспортом. Внаслідок цього в даний час Конвенція допускає здійснення перевезень не тільки автомобілями, але, наприклад, і причепами в змішаному залізнично-автомобільному сполученні, а також перевезення контейнерів різними видами транспорту. Таким чином, в даний час при здійсненні широкого кола транспортних операцій можна скористатися перевагами перевіреної системи міжнародного транзиту, що представляє цінність, як для торгових фірм, так і для митних органів. Дана система, безсумнівно, має переваги для митних органів, оскільки вона дає можливість, скоротити число звичайних вимог, встановлених національними транзитними процедурами (гарантії, документація, заходи контролю), або зробити їх менш жорсткими. У тому ж час вона дозволяє уникнути необхідності проведення трудомісткого і дорогого, з точки зору обладнання, фізичного огляду в країнах транзиту, який тепер зводиться лише до перевірки печаток, пломб і зовнішнього стану транспортного засобу або контейнера з вантажем, який перевозиться транзитом в країні призначення, і надання діючих національних гарантій, а також введення національної системи перевірки документації. Крім того, є ще й ті переваги, що міжнародні транзитні операції здійснюються по одному транзитному документу – книжці МДП, – що знижує ризик подання неправильної інформації митним органам. Переваги для торгових і транспортних фірм не менш очевидні.
Вантажі можуть перетинати національні кордони з мінімальними затримками з боку митних органів. Шляхом скорочення транзитних перешкод на шляху руху зовнішньоторговельних вантажів система МДП сприяє розвитку міжнародної торгівлі. Вона дозволяє значно скоротити транспортні витрати за рахунок скорочення затримок у дорозі. Крім того, переглянуті положення Конвенції МДП 1975 року дозволяють більш широко використовувати її переваги для перевезень вантажів в контейнерах. І нарешті, усуваючи перешкоди на шляху міжнародних автомобільних перевезень, обумовлені проведенням митного контролю, вона надає експортерам велику свободу в плані вибору виду транспорту, найбільш підходящого для задоволення їх потреб. Судити про успіх МДП можна з того, що вона вийшла далеко за межі центру Європи. Тепер система МДП охоплює практично всі європейські країни. Сфера її застосування розширилася і включає в даний час країни, що тягнуться від регіону Близького Сходу до Афганістану. Вона застосовується Сполученими Штатами Америки та Канадою і поширилася в Африці на країни Магрибу.
Іншим показнику її успіху є те, що в 1952 році було видано 3243 книжки МДП, а в 1985 році – понад 860000.Для того, щоб зробити систему МДП по можливості більш доступною для всіх країн, які бажають її використовувати, Конвенція МДП 1975 року відкрита для приєднання всіх країн – членів Організації Об’єднаних Націй або будь-якого з її спеціалізованих установ, а також схожих з ними міжнародних органів. Вона також відкрита для будь-якого іншого держави на запрошення Генеральної Асамблеї Організації Об’єднаних Націй. Рішення адміністративних питань, пов’язаних з даною Конвенцією, покладено на Адміністративний комітет, членами якого мають право бути всі Договірні Сторони. Комітет збирається щорічно з метою розгляду питань, пов’язаних із застосуванням Конвенції, і, в разі необхідності, вносить до неї зміни відповідно до сучасних вимог.
1. Міжнародна гарантія Система гарантії МДП має простий принцип функціонування. Кожне об’єднання, що представляє перевізників в даній країні і визнане її митним органом, а також тримач книжки МДП в порядку солідарної відповідальності гарантують сплату в цій країні будь-яких мит і зборів, які можуть підлягати сплаті у разі будь-якого порушення, що виник в ході транспортної операції, здійснюваної на території цієї країни національними або іноземними перевізниками із застосуванням книжки МДП, виданої даними національні гарантійні об’єднанням або об’єднанням іншої країни. Отже, кожна країна отримує вигоду з гарантії, наданої на даній території, від усіх транспортних операцій із застосуванням книжки МДП на її території.
Національні гарантійні об’єднання складають систему гарантій, управління і фінансування якої здійснюються Міжнародним союзом автомобільного транспорту (МСАТ) в Женеві (Швейцарія). У разі будь-якого порушення митні органи, перш ніж пред’явити позов гарантійному об’єднанню, повинні в міру можливості вимагати сплати у особи, яка несе пряму відповідальність.
Введіть номер телефону і ми зв'яжемося з вами найближчим часом